Sådan strikker du ret

Ret05-1024x685

De to mest almindelige strikketeknikker er ret og vrang. Når man strikker ret på den ene side og vrang på den anden, kaldes det glatstrikning. Det ses på billedet herover.

Den nemmeste strikketeknik af de to er at strikke retmasker. Det gør du sådan her.

Når du skal begynde at strikke en pind, skal du holde den pind, maskerne sidder på, i venstre hånd, mens den, som er tom, holdes i højre hånd.

Du snor garnet fra strikketøjet hen over venstre hånds pegefinger – og hvis du gerne vil have ekstra godt fat i garnet eller du har en tendens til at strikke meget løst, så snor du det også under langemanden og hen over ringefingeren.

Du starter som sagt med at have alle dine masker på venstre pind – på billedet herunder viser jeg dog, hvordan man strikker en retmaske midt på pinden :-)

Ret01-1024x685

Du tager fat i masken på venstre pind med højre pind ved at stikke pinden ind forfra i masken.

Ret02-1024x685

Herefter snor du garnet hen over højre pind – forfra og bagover – og trækker masken fra venstre pind hen over garnet på højre pind.

Ret03-1024x685

Nu har du strikket din første retmaske og fortsætter blot sådan pinden ud.

Ret04-1024x685